Podanie należy złożyć w sekretariacie szkoły do 15 lipca 2024 r.
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określa rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Wymiar zajęć to 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wchodzą:
- pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do rodzaju niepełnosprawności dziecka (m.in. oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog)
- psycholog
- logopeda
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i rodziny
Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należą:
- Ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- Nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku stosownych do potrzeb form terapii,
- Opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem pomocy rodzinie,
- Analizowanie skuteczności podejmowanych działań w ramach pomocy dziecku i rodzinie, wprowadzanie zmian we wcześniej opracowanym programie oraz planowanie dalszych działań.
Kroki do uzyskania pomocy:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawana przez zespół orzekający przy Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Słupsku,
- Wniosek do Dyrektora Ośrodka Szkolno – Wychowawczego o przyznanie godzin,
- Decyzja o przyznaniu godzin wydawana przez organ prowadzący Gminę Miejską Słupsk.
PROPONOWANE RODZAJE ZAJĘĆ:
DIAGNOSTYCZNE – to cykl 8 spotkań , podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych. Skład zespołu diagnostycznego ustalany jest w zależności od rodzaju niepełnosprawności dziecka.
Postępowanie diagnostyczne obejmuje:
- przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego rozwoju psychoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii,
- zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach,
- obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz zachowania dziecka w sytuacjach kierowanej zabawy.
Po okresie wstępnej diagnozy, zespół specjalistów określa kierunki pracy z dzieckiem oraz ustala rodzaj proponowanych dziecku zajęć specjalistycznych czy terapeutycznych, z którym następnie zapoznaje rodziców, ustalając z nimi konkretne cele i zadania do realizacji.
SPECJALISTYCZNE – prowadzone są one cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres dwumiesięcznych zajęć. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, uwzględniając zalecenia wynikające z opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii – terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu. W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju (ZWWR) oferuje w ramach zajęć specjalistycznych zajęcia z:
- psychologiem
- logopedą
- neurologopedą
- oligofrenopedagogiem
- tyflopedagogiem
- surdopedagogiem
- rehabilitantem
- terapeutą terapii czaszkowo – krzyżowej